Att bygga sig en chopper

Att bygga sig en chopper

av -

Jag har länge haft en speciell plats i hjärtat för choppers. Hela grejen med att ta en bekväm och någorlunda säker hoj och göra den obekväm och farlig, bara för att det är coolt, finner jag av någon anledning väldigt tilltalande.

För ett par månader sen köpte jag således loss en hög med motorcykeldelar från en kompis kompis, för att använda till ett kommande chopperbygge. Bland annat en stelram för Ironhead-motor, bensintank, bakskärm, bakhjul, gaffelben, oljetank, samt ett gäng kablar och reglage. Detta har sedan dess legat i garaget och samlat damm, i väntan på en motor och annat nödvändigt.

Så häromdagen hittade jag en hyfsat billig komplett Ironhead på Craigslist (amerikanska motsvarigeten till Blocket) och bestämde mig för att åka och kolla på den. Den var registrerad som en 1976 Harley-Davidson, men efter en närmare titt ser den ut att vara tidigare än så. Innan 1975 tillverkades Ironhead-motorerna med växelspaken på högersidan, till skillnad från nästan alla andra H-D-modeller som så vitt jag vet alltid haft växelspaken på vänster sida. Min nya motor har en växelspak som har omlokaliserats från höger till vänster sida, och är alltså antagligen från ett tidigare år än 1976. Men det spelar väl egentligen inte så stor roll.

ironhead1

Jag köpte hojen i vilket fall som helst, och med lite hjälp av min kille – som råkar vara något av en chopperexpert – hade vi tagit isär den helt inom bara ett timmar. Vi påbörjade även en mock-up av hur det färdiga resultatet kommer att se ut. Ramen ska målas, men motorn passar i alla fall helt perfekt i den. Och det är ju en bra början.

ironhead2

Nästa projekt blir att bygga ihop framgaffeln och få den att passa på den här ramen, vilket kan bli lite knepigt eftersom styrhuvudet av någon anledning inte har samma standardmått som resten av ramen. Oh the joys of hemmabyggen…

LIKNANDE ARTIKLAR

INGA KOMMENTARER

Lämna ett svar